امروزه لجســتيک دريايي اهميتي بيش از پيش پيدا کرده است چرا که معيارهايي چون تحويل به موقــع، تحويل با کمترين هزينه و قابليت اطمينان در تحويل کالا به مشــتري اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

حمل و نقل دريايي يکي از پر اهميت ترين روش هاي حمل مورد استفاده در ســطح جهان بوده و نقش عمده اي در گســترش تجارت جهاني داشــته است. پيشرفت هاي اخير در صنعت کشتي سازي، کاربرد تجهيزات پيشرفته لجستيکي در بنادر، بهره گيري از مزايايي چون حمل در حجم هاي بســيار بالا، گســتره جغرافيايي عملکــرد آن و همچنين استفاده از کانتينرها براي سهولت حمل و نگهداري کالاها، کاربرد حمل و نقل دريايي را به شــدت در عمليات حمل بين قاره اي و بين کشــوري مورد توجه قرار داده است.

طبق تعریف سازمان تجارت جهانی ( WTO ) لجستیک آن بخش از فرآيند مديريت زنجيره تأمين را شامل مي شود که برنامه ريزي، بکارگيری و کنترل موثر و کارای جريان و ذخيره کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط با آن را در طی مراحل توليد، توزيع و ارسال از تأمين کنندگان ابتدايی تا مشتريان نهايی محصولات بر عهده دارد. چنانچه اين لجستيک از طريق آب و دريا انجام شود بدان لجستيک دريايی اطلاق مي شود. لجستيک دريايی شامل دو بخش عمده است:

  • حمل و نقل درياي
  • مدیریت بنادر

که بر آن اســاس، خطوط کشــتيرانی جابجايی و حمل و نقل بار را به صــورت کانتينری يا فلــه (مايع، جامد و گاز) بر طبق خط، مشــی ها و سياست های مديريت بنادر تجاری انجام مي دهند.

اهمیت لجستیک دریایی

تجارت جهانی از طریق دریا ۹۶ درصد از کل فعالیت های تجاری را به خود اختصاص داده است که همين اهميت موضوع لجستيک دريايي را نمايانگر مي ســازد. از سوي ديگر، تجارت جهاني در قالب محموله هاي کانتينري همه ســاله با رشــد قابل توجهي مواجه مي شود؛ این مسئله نشــانگر جهاني شدن سريع زنجيره هاي عرضه و توزيع است. اقتصادهاي توسعه يافته و در حال توسعه به طور فزاينده اي با تجارت جهاني مرتبط اي در تجارت دريايي مي شوند. کشور ايران در اين ميان جايگاه بالقوه ويژ ه دارد. بــه دليــل وجود مرزهاي آبي در شــمال و جنوب کشــور و امکان دسترســي به آبهاي آزاد، حمل ونقل دريايي ايران يک مزيت استراتژيک است که سهم بالاي حمل ونقل دريايي از تجارت خارجي مؤيد آن است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *